• Address Iran, Tehran
  • Email Info@ahangetasvir.com
  • Phone 02188231420-22

راهکارهای جلوگیری از کلیک توسط بات

برای جلوگیری و شناسایی کلیک توسط بات که توسط افراد بصورت دستی یا توسط بات انجام می‌پذیرد، از راهکارها و ابزارهای مختلف در سطوح مختلف استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است.

الف) شناسایی و حذف اتوماتیک فِراد

با بررسی الگوهای فراد تیم‌های فنی داخل ایران الگوریتم‌هایی توسعه دادند که صحت کلیک انجام شده را در سه مرحله پیش از کلیک، حین کلیک و پس از کلیک می‌سنجند و اقدام به شناسایی، حذف و گزارش تقلبِ کلیک توسط بات می‌کنند.

مرحله اول: پیش از کلیک

ابتدایی‌ترین مرحله برای شناسایی کلیک دقیقا پیش از انجام آن است. بات‌ها ردپای مشخصی از خود به جا می‌گذارند و هنگام تعامل با عناصر تبلیغاتی، رفتار خاصی دارند. سامانه‌هایی وجود دارند که در زمان نمایش تبلیغات بر این ویژگی‌ها نظارت می‌کنند و در صورتی‌که مخاطب را بات تشخیص دهند، یا مخاطب را کاربری تشخیص دهند که در گذشته رفتاری مطابق با الگوهای فراد از خود نشان داده، تبلیغات را نمایش نمی‌دهند یا در صورتی‌که نمایش انجام شده باشد، جلوی کلیک را می‌گیرند. به‌عنوان یک مثال ساده، با بررسی آدرس اینترنتی کاربر (IP) ممکن است مدیااد متوجه شود که آدرس به جای یک کاربر واقعی، متعلق به یک دیتاسنتر است و جلوی نمایش تبلیغ به این کاربر را بگیرد.

مرحله دوم: در زمان انجام کلیک

مرحله دوم بررسی صحت کلیک حین انجام کلیک است. در این مرحله، که ادامه مرحله اول است به خصوصیات کلیک انجام شده توجه می‌شود. رفتار طبیعی کاربر هنگام انجام کلیک ویژگی‌های خاصی دارد که با رفتار بات متفاوت است. به‌عنوان مثال، فاصله زمانی میان نمایش تبلیغ تا کلیک یک نشانه است که الگوریتم‌های موجود در تصمیم‌گیری ملاک قرار می‌دهند. پارامترهای دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا رفتار طبیعی را از رفتار بات تشخیص دهید و پیش از هدایت کاربر به صفحه تبلیغ دهنده جلوی کلیک و هدر رفت منابع تبلیغاتی را بگیرید.

در این حالت بات به صفحه 404 هدایت می‌شود. دلیل هدایت به این صفحه چند وجه دارد که مهمترین وجه آن است که بات به صفحه فرود تبلیغ‌دهنده نمی‌رود، پس از ایجاد سشن غیرواقعی و آلوده شدن داده‌های تبلیغ‌دهنده جلوگیری می‌کنیم. دلیل دیگر اینست که بات (یا فردی که بات را هدایت می‌کند) متوجه نشود که فراد کشف شده است.

در نهایت، این کلیک به‌عنوان فراد ثبت و گزارش می‌شود تا در تصمیم‌گیری‌های آتی به ما کمک کند.

مرحله سوم: بعد از کلیک

در مرحله آخر یا مرحله بعد از کلیک، ترافیک ارسالی به دقت بررسی می‌شود و الگوی ترافیک، هم از نظر ویژگی‌های کلیک (مثل آدرس اینترنتی، دستگاهی که کلیک را ارسال کرده، ناشر، کمپین و غیره) و هم الگوی زمانی (تعداد کلیک‌ها، فاصله زمانی آن‌ها) لحاظ می‌شود. این مرحله به دلیل زمان‌بر بودن الگوریتم‌های استفاده شده، نمی‌تواند پیش از هدایت به صفحه فرود کمپین انجام شود. در این حالت، اگر کلیک توسط بات تشخیص داده شود، هزینه‌ای از تبلیغ‌دهنده کسر نمی‌شود و کلیک به‌عنوان فراد ثبت و گزارش می‌شود تا در تصمیم‌گیری‌های آتی کمک کند. خوشبختانه الگوریتم‌ها در دو مرحله اول فراد را تشخیص داده از آلوده شدن به فراد جلوگیری می‌کنند.

ب) کاستن از انگیزه ناشر برای فِراد

متخصصان در این زمنیه قوانین مشخصی برای همکاری با ناشران در زمینه فراد دارند که با قاطعیت آن‌ها را اعمال می‌کنند. به‌عنوان مثال، در صورت ارسال کلیک توسط بات از طرف ناشران، مبلغ ریالی کلیک‌ها از درآمد ناشر کسر و به حساب تبلیغ‌دهنده بازگردانده می‌شود و در صورت تداوم ارسال کلیک‌های فراد توسط ناشر، همکاری خود را برای همیشه با آن ناشر قطع می‌کنند.
همچنین در صورتی‌که از طرف مشتریان راجع به ترافیک یک ناشر گزارش‌های مشکوکی دریافت شود، کلیک‌های ارسال شده از طرف ناشر به صورت دقیق‌تر بازبینی شده و از اطلاعاتی که در هنگام نمایش و کلیک جمع‌آوری شده (همانند IP، زمان کلیک، نوع تبلیغ و…) استفاده می‌شود تا صحت و کیفیت کلیک‌های ارسالی توسط ناشر تایید یا رد شوند.

ج) ترویج کمپین‌های پرداخت بازای اکشن

یکی از محبوب‌ترین روش‌های اجرای کمپین‌های تبلیغاتی برای تبلیغ‌دهندگان کمپین‌های پرداخت بازای اکشن هستند. در کمپین‌های پرداخت بازای اکشن پرداخت تبلیغ‌دهندگان به‌جان اینکه بازای کلیک‌های انجام شده به روی تبلیغاتشان باشد، بازای انجام اکشن مورد نظر آن‌ها ( مانند نصب اپلیکیشن، ثبت‌نام، دانلود فایل و…) است. از آنجایی‌که در این نوع کمپین‌های تبلیغاتی زمانی که تبلیغ‌دهنده به اکشن مورد نظر خود می‌رسد، هزینه اکشن از حساب او کم می‌شود. اطلاع از انجام اکشن توسط تبلیغ‌دهنده با استفاده از ارسال پست‌بک یا استفاده از پلتفرم‌های آنالیز موبایل مارکتینگ (MMP) انجام می‌شود.

گرچه تبلیغ‌دهنده در این نوع کمپین‌ها در مقابل کلیک‌ توسط بات مصون است، همچنان مراحل شناسایی فراد را برای بررسی صحت کلیک‌های ارسالی به تبلیغ‌دهنده اجرا می‌کند تا هم از آلوده شدن داده‌های کلیک‌ها جلوگیری کند و هم هزینه‌ها را مدیریت کند چون همچنان پرداخت به ناشر بازای کلیک انجام می‌شود. در نهایت، صحت انجام اکشن را از طریق پست‌بک ارسال شده توسط تبلیغ‌دهنده یا پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ مورد استفاده تبلیغ‌دهنده بررسی می‌کند و در صورت با موفقیت انجام شدن اکشن مورد نظر تبلیغ‌دهنده بررسی می‌کند و در صورت با موفقیت انجام شدن اکشن مورد نظر تبلیغ‌دهنده، مبلغ تعیین شده بازای اکشن را از حساب مشتری کم می‌کند.

مطالب مرتبط:

تقلب در تبلیغات آنلاین
انواع تقلب در تبلیغات همسان