• Address Iran, Tehran
  • Email Info@ahangetasvir.com
  • Phone 02188231420-22

کسب و کارها در بحران کرونا به روایت آمار رسمی

کسب و کارها در بحران کرونا ریسک‌های زیادی را متحمل شدند. تحمل این ریسک‌ها در توان تمام شرکت‌ها نبود و بسیاری از آنها را مجبور به تعدیل نیرو و بعضا انحلال کسب و کار کرد.

بر اساس آمارهای جهانی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اردیبهشت امسال از مرز سه میلیون و سیصدهزار نفر و تعداد جانباختگان از مرز 234 هزار نفر گذشت. با بررسی آمار کشور، تعداد مبتلایان از 173 هزار و 832 نفر و تعداد جانباختگان به 8 هزار و 351 نفر گذشت. ایران جزو 10 کشور اول در میزان مبتلایان به کرونا است.

آمار رسمی تراکنش‌های شاپرک در اسفند 98

گزارش شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) وابسته به بانک مرکزی نشان می‌دهد که از اول اسفندماه کسب و کارها در بحران کرونا تحت تاثیر زیادی قرار گرفته‌اند. برخی کسب و کارها کسادی شدید را تجربه می‌کنند و برای بعضی دیگر رونق زیادی به همراه داشته است، اما عمده کسب و کارها با کاهش چشمگیر فروش، آن هم در روزهای منتهی به نوروز روبرو شدند. برخی از موضوعات کلیدی این گزارش در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بصورت زیر بررسی شده است:


1- تراکنش کارتخوان، موبایل و اینترنتی: در اسفندماه 98 تراکنش‌ها نسبت به بهمن ماه با افت 1.4 درصد روبرو شده است. در حالی که هرساله در اسفندماه، رشد قابل ملاحظه تعداد تراکنش‌های شاپرک تجربه شده بود، اما در اسفند 98 به واسطه شیوع کرونا نه تنها شاهد افزایش تعداد خرید با کارت‌های بانکی نبوده‌ایم بلکه این رقم کاهش داشته است.

2- ارزش و مبلغ کلی تراکنش‌ها: در اسفند 98 تنها 11.6 درصد نسبته به سال گذشته بیشتر شده است. ایرانی‌ها در اسفند 97 رقمی حدود 294 هزار میلیارد تومان در اسفندماه 98 دانست. گزارش شاپرک نشان می‌دهد مبلغ تراکنش‌ها در اسفندماه 98 تنها 328 هزار میلیارد تومان بوده است و ارزش واقعی تراکنش‌ها نسبت به شب عید سال گذشته، کاهش 9.2 درصدی را پشت سر گذاشته است. به بیان دیگر، ارزش عددی تراکنش‌ها بیشتر شده است ولی با توجه به نرخ تورم انتظار می‌رفت که این عدد بزرگتر باشد و در شرایط عادی مبلغ تراکنش‌های شب عید باید افزایش بیشتری پیدا می‌کرد.

3- تعداد تراکنش‌های اینترنتی و موبایلی: در اسفندماه 98 تراکنش‌های اینترنتی و موبایلی شرایط بهتری نسبت به تراکنش‌های کارتخوان داشته‌اند و خریداران اقبال بیشتری به خریدهای غیرحضوری نشان داده‌اند و سهم تراکنش‌های غیرحضوری در خرید روزانه مردم تقریبا دوبرابر شده است.بخشی از این اتفاق ناشی از قرنطینه خانگی و لزوم خرید غیرحضوری است، اما این مورد دلایل دیگری هم دارد که از جمله آنها می‌توان به توسعه فروشگاه‌های اینترنتی اشاره کرد.

4- مبلغ تراکنش‌های اینترنتی: این بخش رشد چشمگیر داشته است. اسفند سال گذشته هرکدام از ابزارهای پذیرش اینترنتی 22 میلیون تومان تراکنش داشند و میزان فروش هرکدام از درگاه‌های پرداخت اینترنتی در اسفندماه 97 تقریبا 22 میلیون تومان بوده است.این رقم در اسفندماه سال 98 بیش از 1 و نیم برابر شده است و هرکدام از درگاه‌های پرداخت اینترنتی به طور میانگین 39 میلیون تومان فروش داشته‌اند. در مقابل کارتخوان‌ها فعالیت چندان بالایی نداشته‌اند. اسفند 98 هر دستگاه کارتخوان 37 میلیون تومان فروش داشته که این رفم امسال با کاهش 9 درصدی به 33 میلیون تومان رسیده است

آمار رسمی مسیریاب بلد در سطح شهرها در اسفند 98 و نوروز 99

مسیریاب بلد، پرنصب‌ترین نقشه آنلاین کشور به منظور تحلیل عبور و مرور افراد از ابتدای اسفند 98 تا انتهای تعطیلات نوروز 99، گزارش الگوهای حرکتی سفرهای درون شهری را در دسته‌بندی‌های مختلف منتشر نموده است. گزارش این مسیریاب نشان می‌دهد که جستجو و مسیریابی مراکز خرید و سینماها در این مدت تا 96 درصد کاهش، تردد افراد در شهرها به ترتیب 93 درصد و 92 درصد کاهش در مسیریابی به سمت مساجد و ایستگاه‌های مترو شده، رفت و آمد افراد به سمت رستوران‌ها و کافه‌ها 91 درصد کمتر شده، مسیریابی جایگاه‌های سوخت و پارک‌ها 86 درصد کاهش یافته و مسیریابی مراکز درمانی و سوپرمارکت‌ها هم به ترتیب با 81 درصد و 63 درصد کاهش همراه بوده است.
نمودار میزان کاهش مسیریابی به مراکز مختلف در نقشه یاب بلد

نمودار میزان کاهش مسیریابی به مراکز مختلف در نقشه یاب بلد
نمودار میزان کاهش مسیریابی به مراکز مختلف در نقشه یاب بلد

منیع: گزارش دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

مطالب مرتبط:
ریسک‌های کسب و کار در شرایط کرونا