• Address Iran, Tehran
  • Email Info@ahangetasvir.com
  • Phone 02188231420-22

ظهور دفتر تبلیغاتی


قبل از اینکه به تاریخچه ظهور دفتر تبلیغاتی بپردازیم بد نیست کمی درباره پیش زمینه تاسیس آن‌ها بخوانیم. در دهه دوم ۱۸۰۰ میلادی دلال‌هایی در انگلستان به عنوان نماینده تبلیغاتی وجود داشتند که کار آنها خرید فضای مطبوعات برای آگهی و فروش آن به مشتریان بود. در آن روزها از تبلیغات به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی استفاده می‌شد و تولیدکنندگان که هر لحظه بدلیل در اختیار داشتن تکنولوژیهای نوین صنعتی در عرصه تولید نیاز به معرفی کالاها و منابع موجود داشتند که بتوانند بازارهای خویش را گسترش داده و کالاهای تولید شده را به فروش برسانند. در سال ۱۸۴۱ در آمریکا حرفه تبلیغات توسط ولنی پالمر در فیلادلفیا شکل جدی‌تری به خود گرفت، که او نیز طی قراردادی فضای تبلیغاتی روزنامه ها را با تخفیف می‌خرید و با نرخ بالاتر به تبلیغ کنندگان می‌فروخت.

قدیمی‌ترین دفتر تبلیغاتی

در سال ۱۸۶۹ نخستین دفتر تبلیغاتی در آمریکا توسط « فرانسیس آیر» در فیلادلفیا تاسیس شد و پس از وی برای نام دفتر تبلیغاتی برای این کسب و کار انتخاب شد. البته پدیده‌های دیگری نیز بودند که در تحول و شکل گیری این صنعت نقش پر‌رنگ تری داشته اند.
بعد از انقلاب صنعتی پیشرفت‌های شگفت انگیز همچون فن و هنر عکاسی در سال ۱۸۳۹ اعتبار جدیدی به تبلیغات بخشید و خلاقیت آن را دو چندان کرد و دیگر نیازی به این نبود که هنرمندان برای یک آگهی تصویرسازی کنند و آگهی‌ها این امکان را داشتند که محصولات استانها و مکانها را همانگونه که بودند، نشان دهند.

اولین پیام رادیویی

در سال ۱۸۹۵ اولین پیام رادیویی که آن‌را بیسیم می‌نامیدند توسط مارکنی فرستاده شد. بعدها پخش صدای بشر از تلفن و اولین ایستگاه رادیویی کاکا در ایالت پسنیلوانا و ایجاد دستگاه‌های عظیم چون MBC در سال ۱۹۲۶ این امکان را به مردم داد تا بتوانند همزمان از برنامه‌های رادیویی استفاده کنند. در همان زمان استفاده تبلیغاتی از این دستگاه نیز آغاز شد و دیگر نیازی به این نبود که مخاطبان صرفا از طریق چاپ و خواندن از آگهی‌های مختلف مطلع شوند. زیرا پدیده رادیو این قدرت را داشت که بتواند یک پیام واحد را به نقاط دوری که رسیدن به آنجا در تصور مردم آن روز نبود برساند. پس از آن ظهور تلویزیون از اهمیت تبلیغات در رادیو کم کرد و به نسبت بیشتری از اهمیت روزنامه‌ها و مجله‌ها کاست. زیرا اگر در زمان ظهور افراد بی‌سواد به راحتی می‌توانستند بشنوند حالا با ورود تلویزیون نه تنها شخص می‌توانست شرح وقایع را بشنود بلکه به راحتی می‌توانست تصاویر، اخبار و آگهی های تبلیغات را ببیند.
گرچه تلویزیون پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد ولی قبل از جنگ تکمیل شده بود و در سال ۱۹۴۵ کارخانه تلویزیون‌سازی شروع به ساختن آن کرده بود. به طور کلی دو واقعه مهم باعث ایجاد انقلاب در صنعت تبلیغات شد؛ اول ظهور صنعت چاپ در سال ۱۴۴۰ و دوم اختراع دستگاه‌های پخش صدا و تصویر در قرن بیستم که می‌توانست پیام ارتباطی را به دورترین نقاط و انبوهی از مخاطبان برساند.
از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۰ عصر بالندگی و فروش فرا رسید. در همین دوران « کلودهاپکینز» در سال ۱۹۲۳ اولین کتاب محبوب صنعت تبلیغات که نام آن تبلیغات علمی بود را نوشت و به یک منبع کلاسیک تبدیل کرد. این کتاب در سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۸۰ چاپ مجدد شد و هاپکینز در آن اعلام کرد که تبلیغات به جایگاه یک علم رسیده است.

آلبرت لاسکر پدر تبلیغات نوین

امروز، آلبرت لاسکر را بعنوان پدر تبلیغات نوین معرفی می‌کنند. لاسکر در دهه ۱۹۲۰ تبلیغات را هم‌چون فروشنده‌ای در پشت دستگاه چاپ تشریح کرد. آنچه به عنوان تبلیغات نو و جدید شناخته می‌شود ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در ایالات متحده آمریکا دارد. پیدایش آژانس‌های تبلیغاتی به صورت سازمان یافته و مجلات و کتابهای تبلیغاتی به سال ۱۹۳۰ باز می‌گردد.
در طی سالهای دهه ۱۹۵۰ تبلیغات به عصر طلایی خود گام گذاشت زیرا مصرف کنندگان نیز کوشیدند با خرید و مصرف بیشتر محصولات مدرن از لحاظ اجتماعی از پیشرفت کنند و مفهوم خلاقیت شاهد تحولاتی بزرگ شد به گونه‌ای که در آگهی‌ها بر ویژگی‌های محصول تاکید می‌کرد و از آن به عنوان نشانه‌هایی از پذیرش اجتماعی و زندگی لوکس یاد می‌شد.
پس از آن «راسرریوز» (OSP) این اندیشه را مطرح کرد که هر آگهی باید ویژگی انحصاری فروش و ویژگی که محصول را از محصول دیگر متمایز می‌ساخت که به رفتار مصرف کننده مربوط می‌شد برجسته کند. سرانجام پس از آنکه از ویژگی انحصاری روش پی در پی و مکرر در پیام‌های بازرگانی استفاده شد که همگی ادعای کیفیت و تنوع و راحتی را داشتند اثر بخشی این راهبرد به تدریج از بین رفت و در سال ۱۹۶۰ تاکید تبلیغات و خلاقیت از ویژگی کالا به تصویر یا شخصیت محصول منتقل شد و تبلیغ کنندگان کوشیدند نام تجاری خود را با نیازها و خواسته‌های بخشهای خاصی از بازار هماهنگ کنند. اما این راهبرد نیز چون ویژگی انحصاری آنها تاثیر خود را از دست داد و در سال ۱۹۷۰ راهبرد جدیدی به وجود آمد که آن را رویکرد موفقیت دهی یا ممتاز سازی نامیدند.

مطالب مرتبط
تاریخچ تبلیغات
مشاهده خدمات و پروژه‌های آهنگ تصویر
نمونه کارها
خدمات تبلیغاتی