• Address Iran, Tehran
  • Email Info@ahangetasvir.com
  • Phone 02188231420-22

چگونه یک شعار تبلیغاتی خوب بنویسیم؟

در مقاله‌های قبل درباره اهمیت شعار تبلیغاتی بحث شد. روشن است که کسب و کارها و آژانس‌های تبلیغاتی سراسر دنیا در تلاش برای طراحی شعارهای تبلیغاتی موفق دیگری هستند، شعاری که برای چند دهه برند و کمپانی در آن صنعت بدرخشد.
اما اینکه چگونه یک شعار تبلیغاتی خوب بسازیم جای بحث بسیار دارد که در ادامه چند نکته مهم در این باره خواهیم گفت:

به زمان و موقعیتی که به آن شعار نیاز دارید توجه کنید.

چندین دلیل برای اینکه شرکت‌های تبلیغاتی برای ساخت شعار تبلیغاتی دست به کار می‌شوند وجود دارد. بیشتر اوقات برند شما هنوز شعاری ندارد و هنوز کار خود را بصورت رسمی آغاز نکرده و نیاز به یک شعار تبلیغاتی خوب دارد. اما بعضی مواقع در شرایطی هستید که نیاز به یک شعار تبلیغاتی خوب دارید. مثلا ممکن است برند شما با مسائل و مشکلاتی مواجه باشد و برای جلوگیری از صدمات احتمالی این مشکلات نیاز به یک شعار تبلیغاتی داشته باشد. بنابراین زمان و موقعیت یکی از عوامل مهم در طراحی شعار تبلیغاتی هستند.

به داشته‌های برند خود نگاه کنید


اگر کمپانی یا برند شما قبلا لوگو داشته، به این معناست که برندینگ از قبل آغاز شده است. حتی ممکن است این کمپانی یا برند از قبل شعاری داشته باشد. به این فکر کنید که این شعار چه مشکلی دارد؟
آیا نیازی هست که شعاری جایگزین آن کنیم یا کافیست آنرا اصلاح کنیم؟ یا فقط مثل سیتی بانک آنرا کوتاه کنیم؟ معمولا ساخت یک شعار از لوگو، کلمات و پیامی که طرح آن لوگو می‌رساند آغاز می‌شود. بنابراین خیلی مهم است که قبل از هرچیز به داشته‌های برند خود نگاه کنید.

با این شعار چه پیامی را می‌خواهید برسانید؟

شما باید به هسته کسب و کار خود و آنچه پیشنهاد می‌کنید بیاندیشید. برای مثال ژیلت اهمیت بسیاری به مردانگی داد. این الهامی از شعار “بهترین چیزی که یک مرد می‌تواند بگیرد” بود.

سخت نگیرید، یک شعار ساده انتخاب کنید

هیچ قانون سخت و صریحی درباره طول شعار وجود ندارد. شعار می‌تواند به کوتاهی یک یا دو کلمه ،یک جمله بلند یا حتی دو جمله باشد. مانند شعار مستر کارت که در مقاله قبل درباره آن صحبت کردیم. بعضی‌ها می‌گویند شعار هرقدر کوتاهتر باشد بهتر است. این جهت‌گیری بر این فرض استوار است که مردم با خواندن جملات بلند علاقه خود را به آن از دست می‌دهند.
ریسک شعارهای کوتاه اینست که بعضی اوقات ممکن است همه کلمات ضروری که پیام مورد نظر ما را دارند دربر نگیرد. حتی در طراحی شعار بلند هم باید مطمئن باشید که شامل پیام‌های مهم شما هست.
هنگام انتخاب کلمات، کلمات ساده و قابل فهم را انتخاب کنید. شما نمی‌خواهید که مردم به جای تجسم تصویر کامل پیام شما، برای فهم تک تک کلمات شعارتان به سختی بیفتید.

در صورت امکان از طنز استفاده کنید

معمولا مخاطب بهتر و سریعتر با جملات طنزآلود ارتباط برقرار می‌کند. در واقع یک شعار طنز، بیشتر از شعار جدی و معمولی مخاطب جذب می‌کند. با این حال، هیچ اجباری بر استفاده از طنز نیست زیرا گاهی ماهیت محصول یا برند طوری است که نمی‌توان آنرا با طنز معرفی کرد.

صادقانه شعار دهید


یک شعار تبلیغاتی پر اغراق می‌تواند علاوه بر اینکه اعتماد مشتریان را از شما سلب کند، باعث اعلام جرم و مشکلات قضایی بر علیه شما و برند شما شود. برای مثال کارلسبرگ بخاطر شعار “شاید بهترین آبجو در دنیا” به دلیل متکبرانه و تقریبا غیر صادقانه بودن، به مشکل قضایی برخورد. بنابراین در طراحی شعار تبلیغاتی برند یا کمپانیتان، خود را زیاد دست بالا نگیرید و درباره برند و پیشنهادات کمپانی خود دروغ نگویید.

احساسات را چاشنی شعار خود کنید

شعار برای آنکه در ذهن مشتریان بماند باید حاوی نکته‌ای باشد که احساسات آن‌ها را برانگیخته کند. این باعث می‌شود که به جای فکر کردن به بعضی چیزها، آنها را احساس کنند.
کلمه “زیبایی” شاید به تنهایی معنی نداشته باشد اما افزودن کلمه “واقعی” به آن و به کار بردن “زیبایی واقعی” برند را به بهترین نحو تبلیغ می‌کند و آنرا به شعاری کارا تبدیل می‌کند. شعار “چون ارزشش را داری” هم، بخاطر پاسخ دادن به نیاز ارزشمند بودن در بانوان یک شعار تبلیغاتی خوب است.

بر پیام تمرکز کنید

هیچ وقت پیامی که می‌خواهید منتقل کنید را فراموش نکنید. اگر می‌خواهید بر توانایی خاصی از برندتان تمرکز کنید، شعارتان باید به آن اشاره کند. اگر می‌خواهید برند شما متفاوت باشد، مطمئن شوید که شعار شما آنرا منعکس می‌کند. این را فراموش نکنید که یک شعار تبلیغاتی خوب حاوی مهمترین پیام برند شماست.

یک شعار تبلیغاتی خوب همیشگیست

مطمئن شوید که شعار شما قدیمی نمی‌شود
محدودیتی برای شعار خود تعیین نکنید که باعث شود شعارتان مختص زمان حال باشد و در آینده بکار نرود. کلمات بکار رفته در شعار نباید طوری باشند که فقط در حال حاضر متداول باشند بلکه باید برای سالهای بعد هم قابل استفاده باشند. شعاری بسازید که تصور می‌کنید در آینده همچنان مورد استفاده کمپانی یا برندتان هست.
یک شعار تبلیغاتی خوب به راحتی ساخته نمی‌شود. گاهی طوفان فکری زیادی لازم است تا به کلماتی که احساسات درست را فرا می‌خوانند برسیم. مطمئن باشید وقتی به عقب بر می‌گردید از وقتی که برای طراحی یک شعار تبلیغاتی خوب صرف کردید، راضی خواهید بود. در بسیاری موارد، یک شعار تبلیغاتی خوب می‌تواند فرق بین یک کمپانی خوب با یک کمپانی واقعا عالی را به وضوح نشان دهد.

برگرفته از مقاله چهل شعار تبلیغاتی به یادماندنی

مطالب مرتبط:

چهل شعار تبلیغاتی به یاد ماندنی
شعار تبلیغاتی و لزوم وجود آن
تبلیغات خارق‌العاده

برای مشاهده خدمات و پروژه‌های آهنگ تصویر به لینک زیر مراجعه کنید:

خدمات تبلیغات
پروژه‌های آهنگ تصویر

1 دیدگاه

محمد حسین

با تشکر از مطالب پر بار شما. امیدوارم موفق باشید