• Address Iran, Tehran
  • Email Info@ahangetasvir.com
  • Phone 02188231420-22

تاریخچه تبلیغات


تبلیغات هم مانند هر نام دیگری پیشینه خود را دارد. واضح است که از ابتدا با همین نام شناخته نمی‌شده است. بنابراین بد نیست کمی به تاریخچه تبلیغات بپردازیم.

تاریخچه تبلیغات

برای ظهور تبلیغات نمی‌توان زمانی مشخص کرد زیرا نمی‌توان آنرا از ظهور بشر جدا کرد. در واقع از همان ابتدا بشر برای رفع نیاز خود نیاز به تبلیغات و بازاریابی داشته است. از همان ابتدا انسان برای پیوند، برای رفع نیاز به خوراک و پوشاک نیاز به تبلیغ خود داشته است. اگر بخواهیم با دقت به تاریخچه تبلیغات فکر کنیم، در عصری که به جای پول، کالا وسیله مبادله بود، انسان برای مبادله کالا و حتی خدمات خود نیاز به معرفی و تبلیغ آنها داشته است. در واقع می‌توان گفت تبلیغات بخش جدا نشدنی زندگی اجتماعی بشر است.

تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسان‌ها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

اما نام تبلیغات و اینکه چه زمانی تبلیغاتی که امروزه می‌شناسیم ظهور کرد، بحثی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ریشه کلمه تبلیغات در واژه‌های (کنگر گاتیو دی پرو پا گاندا فید) یا کنگره ترویج ایمان دارد که در سال کلیسای کاتولیک در سال 1622 برپا کرد. این کنگره بخشی از اقدامات ضد اصلاح طلبی کلیسا بود طبق تعریف لاسول در کتاب «فنون تبلیغات در جنگ جهانی» تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم نظیر گزارشها، شایعات، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط جمعی می‌پردازد.

تاریخچه تبلیغات قبل از ظهور صنعت چاپ

آنچه که امروز به عنوان تبلیغات می شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در ایالات متحده آمریکا دارد. اما به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری می توان سه دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت.

دوره علائم حجاری

در زمان های گذشته افتخار و غروری که استادان حکاک داشتند، منجر به استفاده تبلیغاتی از آن به شکل علامت یا علامت های مشخص، شده است. به طور مثال آنان بر لوازمی مانند کاسه، کوزه سفالی و…. علامت خود را حک می کردند. بدین ترتیب شهرت آنان دست به دست و زبان به زبان می گشت و خریداران هنگام خرید به علائم تجاری حک شده توجه می کردند.

نشانه‌ها و تبلیغ روی دیوارها

ابزار دیگر تبلیغات، جملاتی بود که روی سنگ و دیوارهای نزدیک محلی که اجناس مختلف به فروش می رسید نوشته می شد و از اجناس و کالا تمجید و تحسین می کرد. از این نوع تبلیغات می توان به تبلیغات دیوارها و تابلوهای بالای مغازه های امروزی اشاره کرد. به طور مثال کاوش‌هایی که در شهر بمبئی آمده نشان داده است که در هر دکان کوچکی یک نوشته روی دیوار جنب در ورودی مغازه داشته است.

جارچیهای شهر

در گذشته به ویژه در یونان، جارچیهای عمومی وظیفه اطلاع رسانی را انجام می دادند، آن‌ها اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم را انتشار و بابت آن کارمزد می‌گرفتند. جارچیها حتی اتحادیه‌ای هم تشکیل داده بودند اما بعد از ۱۴۵۰ و اختراع ماشین چاپ به وسیله یوهان گوتنبرگ به تدریج و تقریباً طی سیصد سال تمام اروپا تحت تأثیر این صنعت قرار گرفت. با بسط و گسترش مطبوعات در اواسط قرن هفدهم، تبلیغات به صورت جدیدی برای اطلاع افراد باسواد رشد و کم کم شروع به پیشرفت کرد.

تبلیغات و ظهور صنعت چاپ


بسط و توسعه چاپ روز به روز بر تعداد روزنامه‌ها و مجله‌ها افزوده شد و اولین روزنامه در ایالات متحده به نام بوستون نیوزلتر در سال ۱۶۹۰ چاپ شد و در سال ۱۹۱۴ قریب ۱۵ هزار روزنامه و مجله در این کشور منتشر شد.

سرانجام پس از پیدایش رادیو و ارسال اولین پیام به وسیله مارکنی در سال ۱۸۹۵ کم کم تبلیغات جای خود را در رسانه جدید گشود و اولین رادیو تجاری به نام کاکا در شهر پیترزبورگ واقع در ایالات پنسیلوانیا راه اندازی شد و مدتی بعد شبکه عظیمی مانند A.B.C در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد، پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تبلیغات از طریق تلویزیون آغاز شد و به سرعت گسترش یافت.

درسال‌های بین ۱۸۹۰ و دهه ۱۹۲۰ تغییرات عمده‌ای در صنعت تبلیغات بازرگانی و آثار اجتماعی آن به وجود آمد. تا قبل از ۱۸۹۰ توجه مؤسسات تبلیغی تنها معطوف به بازار فروش کالا یا متن رسانه های مناسب و کوشش در متقاعد کردن صاحب مشاغلی بود که باید برای آنها تبلیغ می شد. بعد از سال ۱۸۹۰ تبلیغات حاکی از گسترش دامنه خلاقیت و نقش مشاغل شد.

تبلیغات بازرگانی با به کار بردن شگردهای مختلف ارائه و با استفاده از اقلام و صفحه آرایی های مختلف و غیره به راه چند سویه‌ای برای اقناع مخاطبان تبدیل شد

بسط و توسعه چاپ روز به روز بر تعداد روزنامه ها و مجله ها افزوده شد و اولین روزنامه در ایالات متحده به نام بوستون نیوزلتر در سال ۱۶۹۰ چاپ شد و در سال ۱۹۱۴ قریب ۱۵ هزار روزنامه و مجله در این کشور منتشر شد.

سرانجام پس از پیدایش رادیو و ارسال اولین پیام به وسیله مارکنی در سال ۱۸۹۵ کم کم تبلیغات جای خود را در رسانه جدید گشود و اولین رادیو تجاری به نام کاکا در شهر پیترزبورگ واقع در ایالات پنسیلوانیا راه اندازی شد و بعدها شبکه عظیمی مانند A.B.C در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد، پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تبلیغات از طریق تلویزیون آغاز شد و به سرعت گسترش یافت.

درسال‌های بین ۱۸۹۰ و دهه ۱۹۲۰ شاهد تغییرات عمده‌ای در صنعت تبلیغات بازرگانی و آثار اجتماعی آن بودیم. تا قبل از ۱۸۹۰ توجه مؤسسات تبلیغی تنها معطوف به بازار فروش کالا یا متن رسانه های مناسب و کوشش در متقاعد کردن صاحب شغلی است که باید برای آنها تبلیغ می شد. بعد از سال ۱۸۹۰ تبلیغات حاکی از گسترش دامنه خلاقیت و نقش مشاغل شد.

تبلیغات بازرگانی با به کار بردن شگردهای مختلف ارائه و با استفاده از اقلام و صفحه آرایی های مختلف و غیره به راه چند سویه‌ای برای اقناع مخاطبان تبدیل شد.

برای مشاهده خدمات و نمونه کارهای آژانس تبلیغاتی آهنگ تصویر به لینک‌های زیر مراجعه کنید:

خدمات تبلیغاتی
نمونه کارها