• Address Iran, Tehran
  • Email Info@ahangetasvir.com
  • Phone 02188231420-22

انواع تقلب در تبلیغات همسان

تقلب در تبلیغات همسان انواع بسیار متنوعی دارد و در سطوح مختلف کمپین‌های تبلیغاتی ممکن است رخ دهد. بر حسب اینکه فراد از چه نوعی است، بازیگرهای کمپین تبلیغات وظایف متفاوتی دارند. در ادامه انواع تقلب را در تبلیغات همسان شرح می‌دهیم:

1. هدف‌گذاری اشتباه

هر تبلیغ، جامعه هدف خاصی دارد. به‌عنوان مثال، ممکن است تبلیغ برای ساکنین شهر اصفهان طراحی شده باشد، یا هدف آن صرفا نمایش روی دسکتاپ یا به کسانی باشد که از اینترنت یک اپراتور خاص تلفن همراه استفاده می‌کنند. در صورتی‌که تبلیغ به جامعه هدف اشتباه نمایش داده شود، تقلب رخ داده است و می‌تواند هزینه‌های تبلیغ‌دهنده را بدون حصول نتیجه مورد نظرش، هدر دهد. برای مثال اگر تبلیغ نصب اپلیکیشن به جای موبایل روی دسکتاپ نمایش داده شود، یک تقلب از نوع هدف‌گذاری اشتباه رخ داده است.

جلوگیری از تقلبِ هدف‌گذاری اشتباه

برای جلوگیری از این نوع فراد، بهترین کار گزارشی شفاف از کلیک‌ها در صفحه هر کمپین به تبلیغ‌دهنده است. از جمله شهری که کاربر از آنجا کلیک کرده، نوع اینترنت، سیستم عامل کاربر، نوع دستگاه و… است.

2. رسانه اشتباه

هر تبلیغ مناسب نمایش روی یک رسانه خاص است و با هدف نمایش در آن رسانه طراحی می‌شود. به‌عنوان مثال، محتوای یک تبلیغ همسان مناسب نمایش به شکل تبیغ بنری نیست یا یک کمپین ویدئویی نباید به شکل بنری نمایش داده شود. همچنین کمپینی که برای سایت‌های ورزشی تهیه شده است ممکن است مناسب نمایش روی سایت‌های خبری نباشد.

جلوگیری از تقلبِ رسانه اشتباه

برای جلوگیری از این نوع تقلب در تبلیغات همسان، انتخاب میان رسانه‌های پخش کننده و گزارش تعامل مخاطبان و انتخاب رسانه‌ای که تمایل به پخش در آن است توسط تبلیغ دهنده پیشنهاد می‌شود.

3. محتوای گمراه کننده

هر تبلیغ همسان معمولا شامل سه نوع محتواست. تصویر و متن تبلیغ که هنگام نمایش آن استفاده می‌شود و صفحه فرود تبلیغ که کاربر پس از کلیک به آن هدایت می‌شود. در این نوع فراد، محتوا با هدف گمراه کردن مخاطب تهیه می‌شود تا منجر به کلیک یا اکشن شود.

به‌‌عنوان مثال، استفاده از کلمه تخفیف در متن تبلیغی که تخفیفی را برای کاربر به همراه ندارد منجر به کلیک‌های بیشتر می‌شود اما ادامه تعامل کاربر را با مشکل مواجه می‌کند. مثال دیگر، استفاده از عبارت و تصاویر گمراه کننده در صفحه فرود است که منجر به تعامل کاربر (مثلا ثبت‌نام یا ثبت شماره تلفن همراه شود) می‌شود اما در ادامه کاربر با واقعیت مواجه می‌شود و حس بی‌اعتمادی نسبت به تبلیغ‌دهنده، ناشر و حتی تبلیغات در او شکل می‌گیرد.

جلوگیری از تقلبِ محتوای گمراه کننده

برای جلوگیری از این نوع فراد به جذابیت محتوا و عاری بودن از عناصر گمراه‌کننده دقت کنید.

4. کلیک‌های تشویقی

یکی از انواع فراد در تبلیغات کلیکی، کلیک‌هایی هستند که کاربر از پیش برای انجام آن‌ها تشویق شده است. احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که ایمیلی با محتوایی مثل “در خانه بنشینید، کلیک کنید و درآمد کسب کنید” دریافت کرده باشید. در این نوع تقلب، رسانه برای افزایش تعداد کلیک‌ها مخاطبان را تشویق می‌کند که روی محتواهای تبلیغاتی کلیک کنند. در این حالت هدف کاربر تعامل با تبلیغات نیست بلکه فقط به دلیل کسب جایزه روی تبلیغات کلیک می‌کنند. این نوع ترافیک “کلیک این کاربران” بی‌کیفیت است. مثال دیگر، سایت‌هایی هستند که برای کسب درآمد از تبلیغات، تبلیغات را برجسته‌تر از خدمات اصلی سایت نمایش می‌دهند. برای مثال از یک دکمه سبز و بزرگ برای کلیک روی تبلیغات و از یک دکمه کوچک و متنی برای خواندن محتوای مورد نظر کاربر استفاده می‌کنند. حتی در مواردی که در سایت مورد نظر محتوایی برای دانلود وجود دارد، دانلود محتوای مورد نظر را منوط به ثبت‌نام کاربر در صفحه فرود تبلیغ‌دهنده می‌کنند که به آن فراد قفل محتوا می‌گویند.

تقلب در تبلیغات کلیکی با تخفیف نامربوط
تقلب در تبلیغات کلیکی

جلوگیری از تقلبِ کلیک‌های تشویقی

برای جلوگیری از این نوع تقلب در تبلیغات همسان، آژانس‌های تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ باید تلاش کنند از کیفیت و مطلوبیت سایت مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید. جایگاه نمایش تبلیغات را بررسی کنید و بر کیفیت ترافیک رسانه‌های مختلف بر براورده شدن اهداف کمپین نظارت کنند.

5. کلیک توسط بات

بات‌های (Bots) اینترنتی انواع مختلفی دارند و می‌توانند با نیت‌های بسیار متفاوتی مورد استفاده قرار گیرند. به‌عنوان مثال، بات‌های گوگل که وظیفه کرال (Crawl) و ثبت محتواهای سایت‌ها در موتور جستجوی گوگل را بر عهده دارند یک نوع استفاده مثبت از بات‌ها هستند. اما بات‌ها می‌توانند استفاده منفی هم داشته باشند و یکی از مهم‌ترین منشاهای کلیک تقلبی در تبلیغات همسان، بات‌هایی هستند که توسط افراد مختلف با هدف آلوده کردن کلیک‌های تبلیغاتی و ارسال کلیک‌های تقلبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی اصلی این نوع تقلب اینست که کلیک‌ها توسط انسان انجام نمی‌شود و در تعداد زیاد و معمولا با هدفی خاص مثل افزایش درامد یک ناشر مشخص یا حتی تضعیف و ضربه زدن به یک ناشر یا شبکه تبلیغاتی رقیب رخ می‌دهد. ویژگی‌ دیگر این نوع تقلب اینست که منجر به اکشن نمی‌شود و بنابراین باعث کاهش نرخ تبدیل کلیک به اکشن و کاهش کیفیت ترافیکی تبلیغات می‌شود.

جلوگیری از تقلبِ کلیک توسط بات

سه راهکار و ابزار برای جلوگیری از این نوع تقلب در متن بعدی شرح داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تقلب در تبلیغات آنلاین